tiistai 21. kesäkuuta 2016

Haarniska hevoselle ja ratsastajalle

Tulipa kartutettua muutoin varsin vähäistä haarniskakirjastoani Pierre Terjanianin sivumääräisesti vähäisellä (56), mutta nimeltään pitkällä läpyskällä:  Princely Armor in the Age of Dürer - A Renaissance Masterpiece in the Philadelphia Museum of Art. Kirjanen esittelee pari Philadelphian taidemuseon uutuushankintaa, Württembergin herttua Ulrichin vuonna 1507 vamistuneen hevoshaarniskan ja samoihin aikoihin valmistetun ratsumiehen sotahaarniskan.

Molemmat haarniskat ovat peräisin Baijerista, edellisen valmistajaksi tiedetään Wilhelm von Worms vanhempi Nürnbergissä, jälkimmäisen Matthes Deutsch Landshutissa. Suuremman huomion saa hevoshaarniska, ovathan ne harvinaisempia, ja todella kalliita kapistuksia jo omana aikanaan. Tämä on vielä koristeltu lohikäärmeen ja naishahmojen kuvilla, jotka on toteutettu työläällä Goldschmelz-tekniikalla. Siinä etsattujen (eli syövytettyjen) koristekuvioiden urat polttokullattiin niin moneen kertaan että pinta tuli täysin sileäksi.

Tyyliltään haarniska on renessanssia, ja vaikka keski- ja uuden ajan taite ei monessa suhteessan osukaan vuoteen 1500, niin haarniskamuodin osalta tuntuisi näin olevan: goottilainen tyyli vaihtui vuosisadan myötä nopeasti uuteen sileämpään muotoiluun. Yhdessä määrittemättömän toisen haarniskan kanssa herttuan ratsun haarniska maksoi tyrmäävät 595 Reinin kultafloriinia. Asiakkaalle se toimitettiin tämän vaakunalla varustetuissa tynnyreissä, pikantti yksityiskohta sekin.

Itsestäni esineiden provenienssit ovat aina mielenkiintoista luettavaa, ja tässä tapauksessa se molempien osalta voidaan jäljittää Grafeneggin linnaan Itävallassa, jossa ne olivat 1800-luvun alussa. 1930-luvulla ne hankki omistukseensa amerikkalainen lehtimoguli William Randolph Hearst (Citizen Kanen esikuva), joka kuitenkin joutui rahapulassaan pian myymään ne takaisin Eurooppaan - varusteet eivät ehtineet edes esille, ne olivat Hearstin omistaman yrityksen varastotiloissa Bronxissa. Toistamiseen ne matkasivat Atlantin yli 2009, jolloin Philadelphian taidemuseo osti ne Karabots-säätiön tuella. Minkähän vuoksi muuten Yhdysvalloissa juuri taidemuseoilla (Walters, Philadelphia, Metropolitan) on merkittäviä ase- ja haarniskakokoelmia?

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...